+32 4 85 33 86 21 info@emsg.be
Hoek 76 - Unit 742850 Boom, Belgium

REALISATIES

Hieronder vindt u een overzicht van onze meest recente realisaties.

Vervangen cabine + bedieningslessenaar Nelcon Kraan

Na meer dan 20 jaar dienst van de oude cabine werd beslist deze grondig te vernieuwen. 

Dubbel glas, isolatie, verwarming en airco. Al het nodige werd voorzien om het de kraanman zo comfortabel mogelijk te maken tijdens het bedrijf. De bedieningslessenaar werd vervangen door een ergonomische exemplaar voorzien van individueel instelbare lessenaars, pneumatische vering en lendensteun, elektrische hoogteverstelling en comfortabele armsteunen. 

Alle montage en kablage-werken werden door ons uitgevoerd.

    • Cabine: Metagro
    • Bedieningslessenaar: Metagro Ergo-seat
    • Joysticks: Spohn+Burkhardt
    • Druknoppen e.d.: Schneider 

Revisie klemmenkast + herstelling hangkabels Nelcon kraan

Wegens veroudering van de installatie was het nodige de volledige klemmenkast te vervangen. We ruilden de oude plastieken kast om door een nieuw exemplaar uit roestvrijstaal met wartels uit messing. De voorbereiding, zoals het voorzien van de gaten voor de wartels en het opbouwen van de klemmenstroken, gebeurde in onze werkplaats. Ter plaatse dienden we dan enkel de kast te wisselen en de huidige kabels aan te sluiten. De nieuwe kast werd eveneens voorzien van kastverlichting.

De inkomende hangkabels waren ook licht beschadigd door de jarenlange wrijving tegen de onderliggende kabelladder. De kabels werden ook hersteld om verdere storingen te voorkomen.

Revisie kraanrijwielen Aumund kraan

Na jarenlang intensief gebruik van de kraan en bijgevolg de kraanrijaandrijving zijn de loopvlakken van de kraanrijwielen te hard ingesleten om nog te kunnen gebruiken. 

Er werd beslist alle wielen te vervangen door nieuwe exemplaren. De nieuwe wielen zijn op maat gemaakt en werden voorzien van geharde loopvlakken wat de slijtage in de toekomst aanzienlijk verminderd. Voor de aangedreven wielen werden de tandkransen overgezet omdat deze reeds zijn en dus nog in goede staat waren. Alle wielen werden voorzien van nieuwe lagers en de aandrijfassen werden vervangen waar nodig. 

Vervangen bedieningslessenaar Nelcon container kraan

Na meer dan 20 jaar dienst was de oude bedieningslessenaar aan vervanging toe. In onze werkplaats hebben we de nieuwe lessenaar voorzien van de nodige bedieningselementen (joysticks, drukknoppen en signaallampen) en deden we het nodige kablagewerk. Vervolgens hebben we ter plaatse de oude stoel uitgebouwd en de nieuwe ingebouwd. 

De stoel is voorzien van elektro-pneumatische vering voor een optimaal zitcomfort. De individueel instelbare lessenaars en armleuningen zorgen voor een ergonomische houding van de kraanmannen tijdens het werken met de kraan. 

    • Bedieningslessenaar: Spohn + Burkhardt FSRHG
    • Joysticks: Spohn + Burkhardt VNS0
    • Drukknoppen e.d.: Schneider 

Revisie hijswerk Aumund kraan

Wegens kritieke speling en lekkage was het nodig het volledigs hijswerk aan een grondige revisie te onderwerpen. Op voorhand werden de reserve tandwiel kast en hijsmotor reeds gereviseerd. De gereviseerde tandwielkast werd voorzien van nieuwe tonnenkoppelingen aangezien de oude ook te veel speling vertoonden. Een nieuwe hijsrem werd eveneens voorzien. Op deze manier konden we alle kritieke onderdelen in één maal wisselen en werd de stilstandstijd van de kraan beperkt tot een minimum. 

    • Tandwielkast: Kreiskott
    • Hijsmotor: Siemens
    • Hijsrem: Dellner Bubenzer

 

Automatische plaatsbepaling Eberswalde kraan

Op vraag van de klant hebben we gezocht naar een oplossing voor het automatische terugkeren van de kraan boven een bepaald containerstack. Dit hebben we gedaan door 3 bedieningsknoppen bij te plaatsen. Eén voor het vastzetten van de positie, één voor het resetten van de positie en één voor het starten van het automatisch terugkeren. We hebben het PLC programma uitgebreid met de automatische plaatsbepaling waardoor het kat- en kraanrijwerk automatisch zal terugkeren naar de vooraf bepaalde positie. Om veilig te kunnen werken moet het hijswerk steeds hoog genoeg staan anders valt het systeem uit. Ook zodra de vooreindschakelaars en/of botsbeveiliging van de kraan geactiveerd wordt zal het systeem uitvallen. Het systeem kan enkel gestart worden als alle joysticks in de nulstand staan en valt uit zodra deze bediend worden. 

Vervangen cabine + bedieningslessenaar Aumund kraan

Omdat de cabine verouders was en op kritieke plaatsen roestvorming begon te vertonen werd beslist om deze te vervangen samen met de bedieningslessenaar. In onze werkplaats hebben we de lessenaar voorzien van de nodige bedieningselementen en deden we het nodige kablagewerk aan cabine en lessenaar. 

De cabine Is voorzien van dubbel glas, isolatie verwarming en airco. De bedieningslessenaar heeft elektro-pneumatische vering, elektrische rugverstelling en zetelverwarming in zitvlak en rugsteun. De lessenaars zijn individueel instelbaar voor een ergonomische opstelling tijdens bedrijf. 

    • Cabine: Scancab 
    • Bedieningslessenaar: Spohn+Burkhardt
    • Joysticks: Spohn+Burkhardt 
    • Drukknoppen e.d.: Schlegel

 

Modernisering Peiner kranen

Wegens regelmatige storingen en de aanzienlijke leeftijd van de elektrische installatie van de beide Peiner kranen te BST Willebroek werd beslist de volledige elektrische installatie te moderniseren. Dit houdt in het vervangen van alles relais’, zekeringen, kabels en klemmen. Voor het top- en hijswerk werd de klassieke sleepringanker sturing vervangen door frequentieregelaars. Voor een optimale toerentalregeling werden de motoren uitgebreid met encoders. De oude relaissturing werd ook vervangen door een PLC gestuurd systeem (S7-1200). De cabine en lessenaar werden eveneens vernieuwd. 

    • Frequentieregelaars: Gefran
    • Elektrische schakelmateriaal: Siemens
    • PLC: Siemens 
    • Cabine: Scancab
    • Bedieningslessenaar: Spohn+Burkhardt

 

Revisie kabeltrommel Noëll kraan

Wegens schade aan de ingaande as van de kabeltrommel was het nodig deze volledig te demonteren en te herstellen. De as was vastgelast aan de kabeltrommel en was op verscheidene plaats gescheurd. De oude as werd verwijderd en een nieuwe werd gemonteerd. 

Om de kabeltrommel te demonteren moesten ook de tandwielkast en hijsmotor er uit. Deze werden eveneens aan een grondige revisie onderworpen. 

    • Tandwielkast: Flender 
    • Hijsmotor: ABB

 

Montage anti-collision detection

Om de veiligheid tijdens bedrijf van de kranen te verhogen hebben wij op verscheidene kranen botsbeveiligingen gemonteerd. Dit voor het bewaken van het kraanrijspoor alsook voor het bewaken van het klapgedeelte over het water. 

Met de bewaking op het kraanrijspoor kunnen fout geplaatste containers, reachtrucks of andere objecten gedetecteerd worden en zal de kraan eerst vertragen en uiteindelijk tot stilstand komen zodat een botsing vermeden wordt. 

Het klapgedeelte wordt beveiligd om de boordkranen van schepen te detecteren en botsingen hiermee te voorkomen. 

Met de MRS1000 3D-LIDAR sensoren van SICK die we gebruikt hebben kunnen we zeer nauwkeuring bepalen wanneer de kraan moet vertragen en stoppen. 

Opbouw Noëll straddle carriers

In samenwerking met Terex en nadien Kone Cranes hebben wij reeds meer dan 100 Noëll straddle carriers gemonteerd en in bedrijf gesteld. De straddle carriers rijden nu rond in de haven van Antwerpen op de MPET terminal op linkeroever, en op de PSA terminals op rechteroever.